Ode 2022 John Körmeling

“Hallo liefhebbers van de openbare ruimte!

Ik heb een attractie gemaakt voor de kermis in Tilburg.
Het was een project van Luna Luna Luna die kunstenaars hadden gevraagd om een gemeentelijk loket te ontwerpen.
Mijn loket is van de Vastgoedaap.
Het loket is blauwgeverfd en op de zijkant staat Skybox.
De Skybox is the place to be voor projectontwikkelaars.
Als je er 1 euro ingooit krijg je een cadeautje van de vastgoedaap, net zoals het verrassingsei voor kinderen.
Maar in dit eitje zit een kaartje: te koop, stationsplein met woonbestemming.
Of te koop, park met bouwvergunning.
Te koop, ecologische verbindingszone met hoogbouw tot 44 meter.
Te koop, school. Te koop, tunnel. Te koop, bibliotheek. Te koop, straat. Te koop, bos met kapvergunning. Te koop, sportveld met parkeerbestemming.

Ik had natuurlijk grote lol deze teksten te bedenken, maar het is shockerend dat de gemeente de openbare ruimte niet openbaar houdt en verkoopt alsof ze geen plicht hebben de publieke ruimte te organiseren en een goed stedenbouwkundig plan te maken.
Als je een afspraak maakt met een stedenbouwkundige krijg je een jurist.
Als je met een voor de hand liggende oplossing komt is het antwoord: het ligt veel complexer.

Ah, de Vastgoedaap is weer bezig.

Ik woon in Eindhoven waar stadsbestuurders ook hun eigen vastgoed bv hebben, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel met als adres Stadhuisplein 1.
De openbare ruimte wordt door het gemeentebestuur niet gezien als een super belangrijke ruimte voor het openbare leven.
Het interesseert ze geen zak wat voor ruimte een plan oplevert of hoe het eruit ziet.
Of het stratenplan doodloopt of doorloopt.
‘Semi doorwaadbaar’ heet het of ‘hier komt een knip’, maar ruimtelijk gezien is het bagger.
Je kunt denken ’nou en, wat maakt het uit wie het park of de straat beheert’ maar je staat gek te kijken als de stoep voor je huis een eindje verderop doodloopt op het hek van het nieuwe appartementencomplex.
De logisch doorgaande route is verbroken, is kapot gemaakt: de ruimte is dan weg.

Als er in Eindhoven een file staat is het niet omdat er iets te doen is, maar omdat door een nieuw wegenplan de auto’s elkaar in de weg zitten.
Het is ontworpen drukte, een city-marketing dingetje. Oe wat is het hier druk.
Rondjes draaien, 2x onder het spoor door en 20 stoplichten verder om het nog eens te proberen die gemiste straat rechtsaf in te slaan.
Dat geldt ook voor buiten Eindhoven. Als je bijvoorbeeld vanaf de A50 of A2 naar Eindhoven wilt en de afslag naar de parallel gelegen weg mist, moet je doorrijden.
Dan kun je verderop nog kiezen tussen Maastricht of Venlo. Kies dan Venlo, ga er dan bij Heeze af en dan via Geldrop naar Eindhoven.
Tijdens zo’n rit om Eindhoven rij je tussen geluidswallen, er is niets van de stad te zien.
Je bent Eindhoven onopgemerkt voorbij.
En als er nog iets verkocht moet worden vragen we de koning om hier Koningsdag te vieren.
Binnenkort komt de koning weer om het last-mile principe te promoten, waarbij een zelfrijdende shuttle wordt ingezet om bij een reis met openbaar vervoer het laatste stuk tot de eindbestemming te overbruggen.
Dat wordt vast weer een nieuwe rijstrook voor deze zelfrijdende shuttle.

De openbare ruimte in Eindhoven is een gevolg van een willekeurige optelling van initiatieven waar op dat moment subsidie voor is.
Openbare Ruimte als gevolg van subsidieregeling.

Liefhebbers van de openbare ruimte, We Love Public Space!
Dit festival is hard nodig!
Voordat met de openbare ruimte bedoeld wordt: een weg met camera’s, QR codes, corona Apps, mondmaskers, injecties, waterkanonnen, lockdowns, avondklokken, bekeuringen, sluiting en opsluiting.

De openbare ruimte is dat je kunt gaan in de richting waarin je wilt en er ook weer vandaan kunt. Dat gaan we toch niet vergeten?
Een continue Openbare Ruimte.
Geen prikkeldraad in de prairie! zei Lucky Luke al.”

John Körmeling, 2 september 2022